מה הן ״חריגה בתפקוד הלימודי״ והתאמות

מה זו ״חריגה בתפקוד הלימודי״?

ננסה להסביר את החריגה בתפקוד למידה בעזרת אנלוגיה לצעידה בשורה.  כאשר קבוצת אנשים הולכת יחד בשורה, רוב המשתתפים צועדים בקצב הנחשב "קצב הקבוצה" ושומרים על קו ישר, ואילו חלק מהמשתתפים צועדים בקצב אחר, מהיר או איטי יותר.  הקו הישר של הקבוצה הוא קצב הלמידה המקובל "כסביר ותקין," בעוד שקצב אחר נחשב חריג.  מטרת אבחון תיפקודי הלמידה, בשלב הראשון, היא לאתר את הסיבה לחריגה.  אם נחזור לאנלוגיה שלנו, נוכל לשער כי משתתף אחד בצעדה אינו הולך בקצב כיוון שהנעליים קטנות ולוחצות, ולמשתתף אחר אין חגורה, והוא הולך לאט כיוון שהוא חרד כי המכנסיים עלולים ליפול.  השלב השני של האבחון הוא התאמת דרכי היבחנות ולמידה כדי לאפשר למאובחן לעמוד בקצב הנורמטיבי ולהגיע למיצוי הפוטנציאל.  ובאנלוגיה שלנו, אם למשתתף אחד נחליף נעליים למידתו, ולאחר ניתן חגורה, סביר להניח כי יעמדו בקצב הקבוצה.

מהן התאמות?

ישנה קבוצה באוכלוסיה, בין 10% ל-20%, אשר זקוקה לתנאים מיוחדים על מנת להשתוות בהישגיה לשאר האוכלוסיה בעלת כישורים אינטלקטואלים זהים.  קבוצת אוכלוסיה זו מורכבת מאנשים בעלי לקויות למידה או מאנשים הסובלים מהפרעות ביכולת הקשב והריכוז.  ההתאמות ניתנות על פי הצרכים האישיים של המאובחן ומאפשרות לו להגיע למיצוי מלא או אופטימלי של יכולתו. להלן מספר דוגמאות לסוגי ההתאמות:

  • הארכת זמן במבחנים – עקב קצב אטי של קריאה, שליפת ידע מהזיכרון, ועיבוד מידע
  • מבחנים בעל פה – עקב פער מהותי בין יכולת הבעה בכתב לבין יכולת הבעה בעל פה (לטובת האחרונה)
  • מבחנים מותאמים (הורדת פרקים מהבחינה) – עקב לקויות בזיכרון, וקושי רב בשליפת ידע מהזיכרון
  • התעלמות משגיאות כתיב – עקב לקויות בזיכרון חזותי (זכירת תבניות ופרטים), ובהבחנה שמיעתית
  • הקראת גליון הבחינה – עקב קושי או חוסר דיוק בקריאה
  • שימוש במילון אלקטרוני באנגלית – עקב קשיי שליפה והתארגנות
  • שימוש בדף נוסחאות מורחב במקצועות הראליים – עקב לקות בזיכרון החזותי ותנודות בטווח הקשב
  • בחינות בגרות מתוקשבות (באמצעות מחשב) באנגלית – עקב לקות שפתית ולקות גרפומוטורית

על פי חוזר מנכ״ל משרד החינוך, מימוש חלק מההתאמות מצריך עריכת אבחנה מבדלת – דהיינו, אבחון פסיכולוגי משלים (חלקי) לדידקטי.  יש לציין כי לקבלת רוב ההתאמות מספיק אבחון דידקטי בלבד.